Fitness dla początkujących – ABC świeżaka

fitness dla początkujących

Fitness dla początkujących – ABC świeżaka

Jeśli czytasz ten artykuł, to z pewnością chcesz poprawić swoją sylwetkę i stan zdrowia. Dobra forma nie przyjdzie jednak sama. Aby zrzucić kilka kilogramów i poczuć się lepiej trzeba zacząć regularnie ćwiczyć. Poniższy poradnik pomoże Ci postawić pierwsze kroki w świecie fitness.

W artykule znajdziesz szereg porad na temat wyboru odpowiedniego stroju do ćwiczeń, dobrania pierwszego planu treningowego, unikania kontuzji i utrzymania odpowiedniej motywacji. Cieszymy się z Twojego postanowienia i zapraszamy do lektury poradnika. Z nami pójdzie Ci łatwiej.

Jaki strój do ćwiczeń?

Strój sportowy powinien być wygodny – ot taki banał. W tym oczywistym stwierdzeniu kryje się jednak więcej. Odpowiednio dobrany strój sportowy nie tylko zapewnia wysoki komfort podczas ćwiczeń, ale też pozwala uniknąć niektórych kontuzji.

Bardzo ważny jest także dobór odpowiedniego obuwia. Buty z odpowiednią amortyzacją i dobrze trzymające kostkę potrafią skutecznie chronić przed wieloma nieprzyjemnymi urazami.

Na koniec tej części poradnika warto wspomnieć, że strój sportowy nie musi być drogi. Wiele sklepów sportowych często oferuje dobry jakościowo sprzęt w niskich cenach. W końcu początkujący nie potrzebuje technologii dla olimpijczyków.

Plan treningowy, czyli dobór ćwiczeń

Ćwiczenia można wybrać na dwa sposoby. Pierwszy to samodzielne poszukiwania, a drugi to skorzystanie z porad specjalisty. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć możesz poszukać odpowiednich zestawów ćwiczeń w Internecie lub pójść na siłownię i skorzystać z usług trenera. Drugi sposób jest zdecydowanie lepszy, bo specjalista lepiej dostosuje ćwiczenia do Twoich potrzeb i skoryguje błędy w technice.

Najlepszy i najbardziej skuteczny w przypadku początkujących jest trening ogólnorozwojowy, czyli równomiernie oddziałujący na wszystkie grupy mięśni. Wykonując ćwiczenia na każdą partię ciała, najszybciej zauważysz efekty.

Fitness dla początkujących najczęściej polega na wzmocnieniu poszczególnych partii mięśni, lepszym ustabilizowaniu kręgosłupa i zwiększeniu zwinności oraz gibkości ciała. Trening taki nie może być zbyt obciążający ani narzucać zbyt dużego tempa. Dobrym przykładem fitnessu dla początkujących jest pilates. Z innych rodzajów można wymienić: body pump, cardio funk, zumbę, aeroboxing, circuit, step & shape, powerjump, slide czy hydrospinning.

Największy wróg sportowca – kontuzje

Początkujący sportowcy są grupą szczególnie narażoną na kontuzje. Nieprzystosowanie organizmu do zwiększonych obciążeń i błędy popełniane podczas ćwiczeń (np. niewłaściwa technika) mogą doprowadzić do urazu.

Jak ćwiczyć fitness, aby uniknąć problemów zdrowotnych? Przede wszystkim nie zapomnij o rozgrzewce przed treningiem i rozciąganiu po jego zakończeniu. W ten sposób przygotujesz ciało do wzmożonego wysiłku i nadasz elastyczność mięśniom, co poprawi Twoją gibkość i zmniejszy ryzyko naciągnięć czy naderwań.

Będąc początkującą, nigdy się nie forsuj. Trening dla „świeżaków” ma stanowić przygotowanie do bardziej zaawansowanych ćwiczeń. To sygnał dla organizmu, który musi „przeprogramować się” i przyzwyczaić do nowych „warunków pracy”. Nie zapomnij też o prawidłowym oddychaniu – w ten sposób lepiej ustabilizujesz kręgosłup i łatwiej Ci będzie trenować z obciążeniem. Podczas ćwiczeń staraj się oddychać miarowo i spokojnie.

Nie poddawaj się!

Kluczem do uzyskania zadowalających efektów jest utrzymanie odpowiedniej motywacji. Tylko uczciwe i regularne treningi zaprocentują utratą kilogramów, lepszą sylwetką i dobrym samopoczuciem.

Nagradzaj się za małe sukcesy. Dobrym sposobem na zmotywowanie się do ćwiczeń jest fundowanie sobie drobnych nagród. Jeśli uda Ci się zaliczyć etap planu treningowego, zrealizować jakiś cel, to w zamian możesz wyjść do kina, wybrać się do restauracji czy kupić sobie jakiś gadżet (może być związany ze sportem). Ten sposób naprawdę działa.

Dobrze dobrany trening przyniesie efekty dość szybko, ale miej świadomość, że nie stanie się to z dnia na dzień. Do zauważalnej zmiany sylwetki potrzeba tygodni, a nawet miesięcy. Za to poprawę samopoczucia doświadczysz już po pierwszym treningu. Dlatego bądź cierpliwa – to z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Najlepsze efekty osiągniesz zaczynając od 2-3 treningów w tygodniu. Dzięki fitnessowi odpowiednio dotlenisz organizm i rozpoczniesz spalanie zbędnego tłuszczyku.